Friday, December 2, 2011

Circumstances-2011



Ok movie ni pada dasarnya dalam review atau sinopsis semuanya bercakap pasal 'sexual rebellion' antara 2 kawan baik. Kata lain~lesbian. untuk lebih rumit, lesbian di Iran.
Tapi movie ni jauh besar dari tu. Movie ni mengganggu. Sungguh. Sangat. Macam movie-movie dari Iran yang lain. Cuma opposite & tak sebaik movie-movie Majid Majidi, kiblatnya tidak jelas. yang pasti dilakonkan di Iran (maybe?) dengan bahasa Iran.

Filem ini cuma cantik bila menggambarkan kehidupan 2 awek berani dengan cita-cita yang terlalu besar untuk Iran. Semua benda yang aku suka dalam filem ni berlaku dalam keadaan keberanian 2 awek melawan arus di Tehran. Berenang dengan bikini, illegal clubbing, pecah kereta, scene perhimpunan sekolah, scene angan-angan di Dubai. Bukan secara seksual tapi visual. Cantik betul.

Selebihnya menggambarkan pengamal islam di iran sejumud-jumud keadaan. Yang membawa kepada keadaan menggangu sepanjang movie. Yang paling mengganggu watak Mehran, abang salah sorang awek dekat atas. Watak ni paling menipu. Aku boleh terima bila watak orang yang alim, sembahyang tak tinggal tapi jumud. Dalam filem melayu pun banyak, (contoh dalam movie 'Wayang', watak alim berkopiah sepanjang masa tapi kuat buat fitnah & jumud jugak. Bakar tempat orang main wayang kulit semata-mata mengharamkan hiburan & fitnah orang lain bakar pulak!) cuma watak Mehran ni da macam bapak setan pun ada, dajjal pun ada, tapi masih mengikut ajaran islam.

Watak ni bukan menggaggu lagi tapi da tahap membebankan aku bila tengok movie ni.

Kalau nak hiburan semata senang, tengok movie sampai habis & jangan terlepas scene lesbian Shireen/Atafeh. Sarah Kazemy jauh lagi cun dari Maya Karin. Cuma dia dari France la.

No comments:

Post a Comment