Monday, April 18, 2011

Fixi.

Setiap kali ke kinokuniya atau mana-mana kedai buku di Kuala Lumpur, aku kena mengaku yang area/ruangan novel-novel melayu memang aku malu nak pergi pasal novel-novel melayu yang sedia ada memang samada kau nak mengaku atau tak, sangat tak menarik. Kebanyakannya tema cinta tipikal dengan ayat-ayat skema dewan bahasa. Maybe tak semua tapi kebanyakannya. Most of it. Ok, lebih kurang semua lah senang cerita. Mungkin menarik & 'betul' bagi sesetengah orang tapi kalau korang punya minat membaca sesuatu yang opposite dari novel-novel melayu terutamanya dengan ayat-ayat dewan bahasa macam aku, kau akan rasa ia agak gadis-gadis.

Jadi kalau korang minat membaca, tapi takde bahan bacaan atau novel-novel bahasa melayu yang sesuai terutamanya, sekarang kita sama-sama boleh sujud syukur pasal Amir Muhammad baru melancarkan label terbaru 'Fixi'.  menurut Amir 'Fixi' akan menerbitkan novel-novel bahasa melayu dengan gaya bahasa jujur, berslanga, direct, rojak & maybe lucah (lucah aku tambah sendiri). Gaya 'pulp fiction',  dengan sasaran Fixi untuk menerbitkan sekurang-kurangnya 14 novel dalam tahun yang pertama. 1 novel setiap bulan lah maknanya. 3 novel pertama baru saja dilancarkan. 'Pecah' oleh Nizam Bakeri, 'Kougar' oleh Shaz Johar dan 'Cekik' oleh Ridhwan Saidi, . Ridhwan Saidi ni penulis untuk blog 'Bin Filem' yang sangat keras tapi jujur kritikannya dengan filem-filem terutama filem melayu. Design kulit buku 'Fixi' pun agak menarik dengan setiap tajuk di-hilight dengan warna-warna terang dengan foto-foto menarik. Bukan gambar ilustrasi muka awek besar tengah termenung tepi sungai ke gambar jambatan dengan pokok gaya buku sastera sekolah ke. Tidak lagi. Consider jauh lebih style la.

So macamana nak beli ke ape ke bole ke fixi.com.my, ataupun like aje fanpage 'Fixi' dekat facebook. Amir Muhammad selalu update dari sana. Aku nak review pun aku belum baca. Heh. Tapi korang boleh baca bab pertama ketiga-tiga novel dekat sini.


Amir Muhammad jugak ialah pemilik label 'Matahari books' yang banyak menerbitkan buku-buku non-fiksyen. Buku-buku macam '120 malay movies', 'Rojak', 'Orang macam kita', 'Body to body', 'Taxi tales' adalah antara buku yang aku beli. Bacaan ringan yang sesuai untuk menyuburkan budaya membaca dekat diri sendiri.





*"Pulp fiction secara amnya tertumpu kepada elemen-elemen kehidupan yang gelap, samar, sensasi, panas! Biarpun begitu, cara penceritaannya haruslah bijak"- Amir Muhammad.








~sumber dari Amir Muhammad & Fixi.com.my

3 comments:

  1. I like the concept of Fixi..
    to tell you the truth I am one of those people who rarely read Malaysian novels...
    ceritanya hampir kesemua sama dan so predictable...
    huhu...

    ReplyDelete
  2. sejak bile pulak kau rajin membaca ni aizat?

    ReplyDelete
  3. bila da ada bahan bacaan yang sesuai.

    ReplyDelete